Dorp aan het havenfront
Het havenfront van West-Terschelling wordt heringericht. De nieuwe inrichting doet recht aan het dorp met haar rijke geschiedenis. De relatie van het dorp met het havenfront en het water is de basis voor het plan.
- Landschapsplannen
- Stedenbouwkundige plannen
- Openbare ruimte
- Historie
- Klimaat
- Inclusiviteit
- Landschap
Rode lijn
Het havenfront van West-Terschelling is een belangrijke poort naar het eiland Terschelling. De gemeente Terschelling heeft voor de planvorming rondom het havenfront de ‘Startnotitie Masterplan Havengebied Terschelling’ vastgesteld. De provincie Fryslân vroeg LAOS de startnotitie uit te werken tot een kaderplan dat bestaat uit een esthetisch programma van eisen met een ruimtelijk concept en ontwerpprincipes.
Rijke geschiedenis
Het plangebied bestaat uit zes deelgebieden, van de Kom tot en met de passantenhaven. De inrichting ervan moet rechtdoen aan West-Terschelling als dorp met een rijke, gelaagde geschiedenis. Als studiegebied is het hele eiland onder de loep genomen. Zo is inspiratie gehaald uit de verhalen, gewoontes en gebruiken van het eiland, de geschiedenis van de plek, dorp overstijgende landschappelijke structuren en stromen.
Gedeelde waarden
Op Terschelling is de zee nooit ver weg. De relatie tussen het dorp, het havenfront en de zee is dan ook zoveel mogelijk versterkt en teruggebracht. In materialisatie en beplanting is inspiratie gehaald uit het nautische verleden en heden van het eiland. De Terschellingse bevolking kan zich de openbare ruimte (in figuurlijke zin) toe-eigenen door zich er gezamenlijk verantwoordelijk voor te voelen. Er komen plekken die geborgenheid bieden, waar het prettig en logisch is om te verblijven en te verplaatsen. De kleinschaligheid van Terschelling zal in de inrichting van het havenfront tot uiting komen; ingericht op de menselijke maat, duurzaam, met hergebruik van materialen, verfijnd maar met een stoer eigen karakter.
Groene landschappelijke lijst
De relatie van het dorp met het havenfront en het water is de basis voor de ruimtelijke ontwikkeling. West-Terschelling wordt begrensd door een groene en kwalitatief hoogwaardige landschappelijke lijst. De oude kern ligt binnen een rand van duinen en bospercelen. De latere uitbreidingsdelen van het dorp liggen tussen de boskavels. Uitzondering is de nu nog harde en stenige verkeersader Willem Barentszkade ter plaatse van de Bruine Vloot. Een bomenstructuur op de kade is niet haalbaar noch gewenst, maar de kade kan wel worden verzacht met een natuurlijk en aflopend talud. En de combinatie van een andere verkeersinrichting, met nieuwe groenelementen.
Samenhang met behoud van eigenheid
De lange lijn van het havenfront vormt een ruimtelijke drager die diverse werelden aan elkaar rijgt. Ieder deelgebied heeft zijn eigen karakter, historie en gebruiksvoorwaarden. De inrichting is in de basis helder met een herkenbare materialisering. Bestaande materialen worden uit oogpunt van duurzaamheid zoveel mogelijk hergebruikt. De Willem Barentszkade verbindt de verschillende deelgebieden met elkaar. Vanaf de Kom tot aan de Tonnenloods wordt door een gedetailleerde inrichting de menselijke maat teruggebracht en een aflopend natuurlijk talud als zachte kering aangelegd. Daarmee verbetert de verblijfskwaliteit sterk. De verkeersader wordt naar 30 km/u teruggebracht en verkeersstromen worden gemengd. Het Veerhavenplein en het gebied rondom de Tonnenloods worden ingericht als ‘Entreeplein’. Met dit plein komt de kern weer aan de veerhaven te liggen, in lijn met het algehele idee: dorp aan het havenfront. Ook geeft dit de Tonnenloods een duidelijk adres aan de kade. De Dellewal behoudt een groene en ontspannen inrichting.
Bekijk ook
-
Werelderfgoedcentrum Waddenzee
Menselijke schaal toegevoegd aan de grootschalige haven -
Boulevard Delfzijl
Boulevard brengt stad terug naar zee -
Veerhavens Waddenzee
Genieten van de bestemming én de reis
Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikersbeleving. Lees onze cookieverklaring