Bewegen zonder erbij stil te staan
Hoe kan de inrichting van onze leefomgeving in een tijd van vergrijzing en stijgende levensverwachtingen een bijdrage leveren aan onze gezondheid? De Gezonde Stad doet een inspirerende voorzet. Door fundamentele aanpassingen aan het stedelijk netwerk wordt het fietsen en lopen bevorderd en aantrekkelijk gemaakt. Het dagelijks bewegen wordt vanzelfsprekend en levert bovendien kansen op voor een nieuwe stedelijke parkstructuur.
- Ontwerpend onderzoek
- Ontwikkelstrategieën
- Energie
- Inclusiviteit
Ruimte voor Gezondheid
In november 2012 vond in Groningen het congres Ruimte voor Gezondheid plaats. Initiators waren het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en TNO. Zij vroegen LAOS in samenwerking met Simone Caljouw van het Centrum voor Bewegingswetenschappen en stedenbouwer Jan Martijn Eekhof een ontwerpend onderzoek te doen naar de ruimtelijke aspecten van een ‘gezonde stad’.
Breuk
In de negentiende en begin twintigste eeuw was er een hechte band tussen stedenbouw en gezondheid. Dit begon met het aanpakken van hygiëne en milieu in de industriële revolutie en ging verder met mentale gezondheid in parkways en volksparken. Door de komst van de auto, en het bijbehorende gemak en luxe is er een breuk in deze hechte relatie ontstaan. Om opnieuw vorm te geven aan een gezonde stad is het zaak deze breuk te herstellen.
Ruim baan voor fietser en voetganger
Door een gebrek aan beweging en te veel en ongezond eten liggen (welvaarts)ziekten op de loer. Kan een goed doordachte ruimte met veel aandacht voor groen en landschap jong en oud helpen zo lang mogelijk gezond te blijven? Het ontwerpteam stelt voor de ruimte voor de auto te reduceren tot de noodzakelijke proporties en de fietser en voetganger weer ruim baan te geven. De auto is niet meer de snelste optie en kan ook niet meer tot diep in het centrum komen, waardoor mensen met de zachte hand gedwongen worden om de laatste afstanden met de fiets of te voet af te leggen.
Stadsassen
Om dit te bereiken stelt het ontwerpteam voor ruime, groene stadsassen aan te leggen. Deze stadsassen zetten in op menging van modaliteiten, maar leggen het primaat bij fietser en voetganger. Deze stadsassen verbinden de wijken en multimodale knooppunten (P+R’s, stations, parkeergarages) met het centrum. De nieuwe stadsassen verbinden bovendien de bestaande parken, pleinen en plantsoenen. Hierdoor worden deze oude groene lagen gereactiveerd en ontstaat een stadsbreed netwerkpark.
Bewegen
Naast het stimuleren van dagelijkse bewegingen worden ook specifieke bewegingen, zoals sporten en recreëren aantrekkelijker gemaakt. Bewegen is in de toekomst niet meer iets dat weggestopt wordt achter struiken en bomen, maar wordt een zichtbaar laagdrempelig onderdeel van het netwerkpark. Bewegen wordt onderdeel van het dagelijks patroon; bewegen zonder erbij stil te staan.
'Bewegen wordt vanzelfsprekend en levert bovendien kansen op voor een nieuwe stedelijke groenstructuur.'
Bekijk ook
-
Prins Bernhardhoeveterrein Zuidlaren
Toekomstgericht ontwikkelen met behoud van uniek karakter -
Polders Oosterland en Lappenvoort
Ontwikkelingsmodellen voor de polders Oosterland en Lappenvoort als schakel in het Natuurnetwerk Nederland -
Eendenkooi
Historische lagen zijn opnieuw zichtbaar
Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikersbeleving. Lees onze cookieverklaring