Schoolplein kust vervallen park weer tot leven
Het Groningse dorp Wagenborgen kreeg een impuls met geld voor het veilig en duurzaam maken van scholen in aardbevingsgebied. De school werd verplaatst naar een historisch, maar vervallen park. Voor het nieuwe kindcentrum De Kronkelaar ontwierp LAOS de buitenruimte. Een uitnodigende, groene plek om in te spelen en leren.
- Parken en groengebieden
- Openbare ruimte
- Gezondheid
- Inclusiviteit
- Biodiversiteit
- Landschap
Nieuw leven voor oud park
Het gebied werd begin vorige eeuw aangelegd als park in de Engelse landschapsstijl rond een zorginstelling, Groot Bronswijk. Na allerlei aanpassingen aan het landschap en de uiteindelijke sluiting van de instelling raakte het park in verval. Met het realiseren van een kindcentrum en enkele andere functies bracht de toenmalige gemeente Delfzijl het leven in het park terug. In samenwerking met Onix Architecten is de buitenruimte van De Kronkelaar te ontworpen om zo het nieuwe kindcentrum met het park en de buurt te verbinden.
Gezonde, groene leeromgeving
Het nieuwe kindcentrum staat midden in een prachtig parklandschap. De slingerpaden van vroeger zijn teruggebracht. De wadi’s en speelheuvels zijn geïnspireerd op de vijverpartijen uit de Engelse landschapsstijl. Hier kunnen de kinderen vrij spelen; er staat geen hekwerk rond de school. Een padenstelsel fungeert tegelijkertijd als verhard schoolplein en als route voor parkbezoekers. De paden slingeren subtiel om oude bomen heen en verbinden de verschillende speelplekken met elkaar. Onder meer een sportveld, speelheuvel en intensief gemaaid ‘groen schoolplein’ vormen een gezonde leeromgeving. Het ontwerp maakt het makkelijk om het lesprogramma naar buiten te verplaatsten.
Verbonden met gebouw en buurt
Het door Onix Architecten ontworpen kindcentrum is bewust als een parkpaviljoen vormgegeven. Alle lokalen hebben grote raampartijen en een eigen terras aan de buitenzijde. Ze staan daarmee in direct contact met de parkomgeving. Buiten gaat deze verbinding verder. De padenstructuur rondom de school is zo vormgegeven dat deze wezenlijk onderdeel is van een uitgebreid netwerk. Verschillende routes verbinden het dorp, de school en het park met elkaar. Dat werkt. Ook buiten schooltijd spelen kinderen op de speeltoestellen en wandelen buurtbewoners over de paden. Het schoolterrein heeft het park weer tot leven gekust.
De school maakt het park, het park maakt de school
Bekijk ook
-
De Gezonde Stad
Bewegen zonder erbij stil te staan -
Integrale klimaatlandschappen Zeeland en Friesland
Ontwerpend onderzoek naar integrale ruimtelijke transities als antwoord op klimaatopgaven -
Bossenstrategie Fryslân
Bouwstenen en sporen voor CO₂-opslag in veelzijdig Fries landschap
Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikersbeleving. Lees onze cookieverklaring